Az értékesítés kulcsfontosságú terület, amely minden vállalat működésében alapvető szerepet játszik. Hiába gyártjuk a világ legjobb termékét, ha senki sem vásárol belőle. Az értékesítést azonban érdemes előre megtervezni, ebben segíti a marketingterv.

Miért van szükség marketing tervre?

A marketing terv segítségével megtervezhetjük, mit, kinek, hogyan és hol fogunk értékesíteni a piacon. A marketing terv elkészítése során kialakíthatjuk hosszú távú marketingstratégiánkat is, és lépésről lépésre vázolhatjuk az értékesítéssel összefüggő teendőket.

A marketing terv összetevői

1.Összefoglaló, helyzetértékelés

Ebben a fejezetben végigvesszük a leendő marketing terv lényeges pontjait. Ilyenek például az értékesíteni kívánt termékek, szolgáltatások, a leendő célcsoport, a marketingterv célja és eszközei stb. Az összefoglaló arra is alkalmas, hogy a cég többi munkatársának bemutassuk a marketing terv lényegét.

2. Piacelemzés

Alapos és szerteágazó információk a termék, szolgáltatás célpiacáról, piaci trendek, folyamatok feltérképezése. Versenytársak azonosítása, jellemzőik sorra vétele. A társadalmi, gazdasági és technológiai környezet elemzése. A piacelemzés kihagyhatatlan eleme a SWOT-analízis.

3. A termék és a fogyasztók

Kiknek szól a termék? A potenciális fogyasztók leírása, a célcsoport várható igényei. Árpolitika, árképzés. A célpiac szegmentálása, vagyis pontos leválasztása, körülhatárolása. A helyettesítő termékek sorra vétele.

A fogyasztói tulajdonságoknál például vizsgálhatjuk a leendő vásárlóink földrajzi, demográfiai megoszlását, de csoportosíthatjuk őket életstílus, viselkedés alapján is.

4. Marketintstratégia és taktika elkészítése

Miután megállapítottuk, milyen piacon és kinek szeretnénk értékesíteni, itt az ideje, hogy meghatározzuk a stratégiánkat, és hogy milyen eszközökkel érjük el a kitűzött célokat. Ennek a résznek tartalmaznia kell többek között az elérendő célokat, az értékesítési csatornát, a marketingkommunikációs tervet, a hirdetési stratégiát is.

5. Költségek, megtérülés, kockázatok, kontrolling

Amikor az marketingterv nyomán kalkulálható bevételeket és kiadásokat vesszük sorra, érdemes a lehető legalaposabb kutatást végezni, és minél realistább becslésekkel dolgozni. Ha nehezen becsülhetőek a bevételek és a költségek, inkább készítsünk több forgatókönyvet, hogy ne érjenek meglepetések.