Az év végére minden e-kereskedőnek készülnie kell. A készülés egyszerre jelent több figyelmet és előzetes költségeket is. Megfelelően kell működnie a honlapnak és a webshop logisztikának, át kell gondolnunk akcióinkat és üzletszabályzatunkat. Ezek egy része anyagi beruházást vagy megnövekedett kockázatot is jelenthet. Mutatunk 5 tippet, amit biztosan nem fogunk megbánni és felhívjuk a figyelmet néhány gyakori hibára is.

Év végi roham a webáruházakban

A november végétől december végéig tartó időszak a kereskedelem, azon belül is különösen az online kereskedelem, kiemelkedő értékesítési adatokat hozó periódusa. Sok webáruház ebben a néhány hetes szezonban bonyolítja éves forgalmának jelentős részét – egyes szakáruházaknak akár egész éves eredményüket az ünnepi vásárlási határozza meg.

Webáruházat üzemeltetni úgy, hogy az év végi rohamra nem készülünk fel olyan, mint ha strandra mennénk fürdőruha nélkül: nincs értelme. Két kiemelkedő eseményre kell koncentrálnunk: a Black Friday a kapcsolat- és márkaépítésről szól, míg a karácsony a bevételek maximalizálásáról. Mindkét eseményhez van kifizetődő tippünk, miként olyannal is szolgálunk, ami mindkettő esemény sikerességéhez hozzájárul.

Ne csak fáradtak, de elégedettek is legyünk a végén

Az év vége biztosan több munkát és több stresszt hoz minden online kereskedő életébe. Nem reménytelen azonban, hogy biztosítsuk ekkor is a megfelelő egyensúlyt munkánk és magánéletünk között és a ránk nehezedő nyomást is csökkentsük. Ehhez előzetesen kell készülnünk és tudatos döntéseket hoznunk. Ahhoz, hogy az ünnepi szezon végeztével ne csak fáradtak legyünk, hanem elégedettek is, két nagy hibát kell elkerülnünk.

Nem csinálhatunk mindent magunk. Nem fog menni. Ami év közben működhet, az karácsonykor nem biztos. Döntsük el, mi az, amit mindenféleképpen teljesen saját kézben szeretnénk tartani és mi az, amivel másokat bíznánk meg. Három területet érdemes megvizsgálni: a logisztikát, az ügyfélkapcsolatokat és a marketinget. Mindegyikben kérhetünk segítséget.

Nem kell minden versenyt megnyernünk. Ha valamikor van értelme az előzetes stratégiák higgadt követésének, akkor az év vége biztosan ilyen. A saját célközönségünket kell megtalálnunk és meggyőznünk, nem mindenkit. Nem kell minden árversenybe beleállnunk, nem kell mindenben mindenkinél olcsóbbnak lennünk. Nem csak ez számít.

5 kifizetődő tipp az ünnepekre

A mit ne csináljunk rovat után nézzük meg azt az öt tippet, amit mindenképpen érdemes meglépnünk, mert nem csak megkönnyíti életünket, de egészen biztosan kifizetődő is. Ha a lentieket megfogadjuk, jóval nyugodtabbak lehetünk a szezon előtt és alatt, majd elégedettebbek annak zárásakor.

Jó alap: Black Friday

A Black Friday minden év novemberének utolsó péntekjére esik hazánkban teljesen lényegtelen amerikai hagyományok miatt. 2023-ban november 24. a fekete péntek napja. Ezen a napon fantasztikus ajánlatokkal próbálják lenyűgözni a kereskedők a vásárlókat. Vissza nem térő lehetőségek, kihagyhatatlan árak, hatalmas marketing felhajtással körítve. A kereskedő szempontjából a Black Friday célja a márka építés, a webáruház népszerűsítése, az adatbázis bővítése és a karácsonyi szezon megnyitása.

Az akciónak tehát nem a bevétel növelése a célja. Két irányban indulhatunk el eredményesen: a hagyományos építkezés és a kreatív megúszós vonalon – mind a kettő lehet sikeres a maga módján. Kimaradni ugyanakkor nem éri meg, így időben el kell döntenünk, mit fogunk csinálni.

Vizsgáljuk meg mi az a termék, amivel célközönségünk jelentős részéhez el tudunk érni egy fantasztikus ajánlattal és nagyon alacsony árral. A cél az, hogy minél több emberhez érjünk el, minél több ember kapcsolattartási adatait megszerezzük, minél nagyobb forgalmat generáljunk miközben jobbnak hassunk a konkurenciánál. Olyan akciót hirdessünk, ami vártnál nagyobb siker esetén is elfogadható költséget okoz számunkra. Ha jól csináltuk, akkor friss és bőséges adatokkal vághatunk bele a karácsonyi, bevételmaximalizáló kampánynak.

Ha az árversenyt nem vállaljuk és lemondunk az adatbázis építéséről, akkor valamilyen kreatív akciót hirdessünk. A Black Friday olcsó árai mellett az időnyomás, a korlátozott ideig elérhető lehetőségek jelentik vonzerejét. Ezt komolyabb rizikó nélkül, egyedi termékekkel, kisebb ajándékokkal, csak adott napon elérhető ajánlatokkal is meglovagolhatjuk. Ha jól csináljuk, akkor ezen ajánlatok elérnek célközönségünkhöz, korábbi vásárlóinkhoz, akikben pozitív nyomot hagy kampányunk.

Tegyük rendbe a technikai hátteret és a logisztikát

Az online térben gondolkodó vállalkozók gyakran megfeledkeznek arról, hogy valós fizikai keretei is vannak szolgáltatásuknak. Ne kövessük el ezt a hibát is időben teszteljük és bővítsük informatikai kapacitásunkat azért, hogy ne ez legyen sikeres működésünk gátja.

A webáruházi logisztika az egyik legidőigényesebb feladata egy e-kereskedőnek. Ha év közben ez esetleg nem is mindig okoz problémát, év végén minden bizonnyal fog. A gyors és pontos teljesítés felértékelődik az ünnepi szezonban, miközben segítség nélkül pont ez a két tényező fog romlani: nem leszünk gyorsak és egyre többet fogunk hibázni. A webáruházi logisztika kiszervezése – fulfillment – megoldhatja ezt a problémát és kedvező költségek mellett levesz minden terhet vállunkról. A profik hatékonyabbak saját szakmájukban.

Az, hogy meddig tudunk kiszállítást vállalni úgy, hogy az biztosan megérkezzen a csomag karácsonyig jelentősen befolyásolja a forgalmat. Gyakran ilyenkor biztosra mennek a vásárlók és ugyanazt több helyről megrendelik és a leggyorsabban megérkezőt veszik csak át. A hibás teljesítés ilyenkor fokozott problémát jelent a vásárlónak, amit nem feltétlenül tudunk már úgy korrigálni, hogy az számára megfelelő legyen, ez pedig ront megítélésünkön és hírnevünkön.

Meghosszabbított visszaküldési lehetőség

Amíg a Black Friday esetében az ár és az időnyomás kombinációja jelenti a sikert, addig a karácsonyi akciónál a biztos teljesítés és az időnyomás hiánya. A biztos teljesítést a végiggondolt készletgazdálkodás és a kiszervezett logisztika biztosíthatja, míg az időnyomás csökkentéséről úgy gondoskodhatunk, hogy meghosszabbítjuk a visszaküldés lehetőségét vásárlóink számára. Miért is fontos ez?

Az online vásárlásokkor adott 14 napos visszaküldési lehetőség pont az ajándékozási szezonban nem elég kedvező a vásárlóknak. Ha az ajándékkal valamilyen probléma van: rossz a méret vagy ugyanabból többet kapott a megajándékozott, akkor már nem tudják visszaküldeni vagy cserélni azt. Az árnál is fontosabb lehet a vásárlóknak annak a tudata, ha úgy adódik, akkor lesz idejük ezt megtenni karácsony után, akkor is, ha nem az utolsó pillanatra időzítve próbálják beszerezni a terméket.

Ez egyébként a kereskedőnek is lehet kedvező – azon felül is, hogy a vásárlók minket választanak. Széthúzhatja a vásárlási időszakot, hiszen a december elején vásárolt ajándék is cserélhető marad karácsony után. Ajánlhatunk a 14 nap fölött cserét vagy levásárlási lehetőséget is, a lényeg, hogy csökkentsük a vásárló kétségeit és aggodalmát azzal kapcsolatban, hogy mi történik, ha az ajándék nem megfelelő.

Gondoljuk újra az ügyfélszolgálatot

Akár a Black Friday, akár az ünnepi szezon alatt a felmerülő kérdésekre adott gyors és pontos válasz vásárlókat hozhat. Ha mi időnyomást teszünk a vásárlóra, akkor nem tehetjük meg azt, hogy az ügyfélszolgálat lassan válaszol vagy nem elérhető. Karácsonykor pedig pusztán a megnövekedett érdeklődés is komoly terhelést jelenthet az ügyfélszolgálatra.

Érdemes erre az időszakra akár ideiglenesen is többletkapacitásokat csoportosítani. Ha év közben nincs, ekkor legyen telefonon elérhető ügyfélszolgálatunk, ahol gyorsan és magyar nyelven tudnak kompetens válaszokkal szolgálni. Az ünnepek utáni cserék és visszáruk idejére is érdemes még megtartanunk a bővített ügyfélszolgálatot.

Használjuk az adatokat

Az év végi szezonra való felkészüléskor mindenképpen támaszkodjunk év közben megszerzett tapasztalatainkra és adatainkra. Mondhatjuk azt, hogy az év közben, sokkal könnyebb időszakban gyűjtött és kiértékelt adatok használata ebben az időszakban tudja meghálálni magát, ha tudatosan felhasználjuk őket. Ez fordítva is igaz: nincs még egy olyan időszak, mint az év vége, ahol ennyi adathoz juthatnánk. Gyűjtsük és értékeljük is ki az adatokat, az új tapasztalatok fényében kezdjük el jövő évi stratégiánkat tervezni.