Régebbi sci-fi filmekben többször láthattuk megjeleníteni a jövőt, ahol a repülő járgányok felhők fölé érő épületek között repkednek, körülöttük pedig mindenfelé mozgóképes, fényes, hangos “hirdetőtáblák” és óriásplakátok hirdetik a legjobb, legújabb, legellenállhatatlanabb termékeket. A fogyasztók ingerküszöbének kitolódásával és individualizálódásával nem épületeken, de saját készülékeinken a statikus képek szinte már észrevétlenné váltak. Nem kérdés tehát, hogy mára a videós tartalmak és hirdetési kreatívok központi szerepet kapnak a marketingben is.
A tartalomfogyasztási szokások változása
A TikTok megjelenése felforgatta a közösségi platformok addig megszokott, eredményes működését. Korábban szemmel látható organikus elérést generált egy szépen megformázott kép, figyelemfelkeltő üzenet, igényesen kidolgozott edukációs tartalom.
A TikTok videók azonban merőben más igényt elégítenek ki: a felhőtlen szórakozás, teljes kikapcsolódás, szemléletes edukáció iránti igényt. Ez a hirtelen jött új típusú tartalom futótűzként terjedt el a közösségi médiában, és mára a magára valamit is adó platformok (YouTube-tól a Metáig) mind helyet biztosítanak a rövid, instant szórakozást kínáló videóknak.
Nem csoda hát, hogy megszokta szemünk a mozgó képeket, rövid, lényegretörő videókat, miközben könnyedén átsiklunk a statikus tartalmak felett.
A HubSpot felmérése szerint:
- 2023-ban az emberek átlagosan 17 órányi online videót néztek meg hetente.
- Az emberek 52%-kal szívesebben osztanak meg videókat, mint más típusú tartalmakat.
A marketingben is érezhető ez a változás: míg korábban az érdeklődők megnézték a cégek weboldalát, értékeléseket kerestek a termékekről, reklámokat néztek, most már a vásárlói út első, kutatási szakaszában is a közösségi platformokon látható, termékeket bemutató rövid videókra támaszkodnak.
Szórakoztatás mindenek felett
A social média platformok megjelenése, a sokszínű tartalom elterjedése, és az okoseszközök könnyű elérhetősége mellett a marketingesek hosszú éveken keresztül csiszolgathatták célzási módszereiket, hirdetési kreatívjaikat és a céges tartalmakat. Mígnem a 2010-es évek végére a felhasználók olyan információdömpingnek voltak kitéve, ami a fentebb leírtak mentén megváltoztatta a tartalomfogyasztási szokásokat. A változásban a hangsúly azonban nem a formátumon, hanem a tartalom fókuszán van.
A 8, 10, 12 munkaóra után hazaeső vagy metrón zötykölődő fiatal vagy idősebb felnőttek immáron szórakozni, kikapcsolódni szeretnének, mert már megteltek információval. Jól mutatja ezt az NMHH 2023-ban közzétett kutatása is: átlagosan napi 1 órát töltünk a közösségi portálokon, míg a hírportálokon csupán 15 percet.
A social média marketingben tehát érdemes ezt a jelenséget szem előtt tartanunk. Hiába készítünk figyelemfelkeltő grafikákat, mély tartalmú, edukációs szakmai posztokat, ha azokat nem egészítjük ki könnyed, szórakoztató tartalmakkal, akkor labdába sem rúghatunk a social platformok pályáján.
Videós hirdetési kreatívok – kreatív videós hirdetések
A figyelmesebb social média ügynökségek már felhívják ügyfeleik figyelmét is arra, hogy a hirdetésekben megkerülhetetlenné váltak a videós kreatívok. Gondoljunk csak az elhelyezési felületekre: ha a felhasználók zöme videókat néz a közösségi platformokon, akkor, ha a videót megszakító vagy kiegészítő reklámban egy statikus kép jelenik meg, az leginkább idegességet és frusztráltságot vált ki a felhasználóból. A videók mellett elhelyezett statikus képek sem érik el a videót néző felhasználó ingerküszöbét.
Ha hatékony social média kampányt szeretnénk indítani, akkor mindenképpen szükség lesz egy videós kreatívra – vagy inkább kreatív videóra, hiszen itt is észre kell vennünk a magasra tett lécet: a natív tartalom élménydússágát. A storytelling technikák és az élményközpontúság szem előtt tartásával készíthetünk olyan reklámokat, amelyek felkelthetik a 2020-as évek felhasználóinak figyelmét.
A kampányterv készítésénél azt is fontos figyelembe venni, hogy az elérni kívánt célközönség jellemzően milyen tartalmakat fogyaszt (ennek feltérképezésére érdemes buyer perszónákat készíteni). Ez alapján dől el, hogy videókból vagy statikus képekből készítünk többet a kampányhoz, illetve, hogy milyen élmények közvetítésével nyithatunk csatornát a felhasználókhoz.
Tartalommarketing videókkal
A tartalommarketing területén is résen kell lenni, hiszen új követőket csak olyan videókkal szerezhetünk, amelyek képesek felvenni a versenyt az érdekes, szórakoztató natív tartalmakkal.
Természetesen emellett helye van az egyképes és a carousel típusú kreatívokkal ellátott tartalmaknak is. Stratégiát úgy érdemes építeni, hogy változatos, az adott témához leginkább illeszkedő formátummal rukkoljunk elő.
Ebben a műfajban is fontos, hogy ismerjük a célközönséget, akit szeretnénk elérni tartalmakkal. Más-más tartalommal foghatjuk meg azt, aki még nem a követőnk (pl.: könnyedebb, szórakoztató videók) , és azt, aki már valamilyen szinten elköteleződött (pl.: edukációs videók). Számos videós formátum áll rendelkezésre, amelyek közül válogathatunk célközönség igényei kielégítésére, például:
- interjú
- élménybeszámoló
- termékteszt
- vlog
Ám mindegyik esetében fontos, hogy megtartsuk a könnyed, érdekes, vonzó hangnemet.
Kissé kilógnak a sorból a TikTok mintájára több közösségi platformon is elterjedt kihívások. Ezek teljesítése jótékony hatással lehet az organikus elérésre, de igyekezzünk szem előtt tartani a célunkat. Ha számunkra nem releváns célközönséget érünk el, akkor a tartalomgyártáshoz kapcsolódó minden munkánk feleslegessé válhat.
Mi fán terem a videók SEO-ja?
A marketing stratégia megalkotásakor nem hagyhatjuk ki a SEO-t sem. A videós tartalom is akkor a leghatékonyabb, ha megjelenik a keresési találatokban, hiszen ezzel a márkát is erősíti és nagyobb lesz a nézettsége is.
Fontos, hogy a videó címe, a fájl elnevezése és ha van rá lehetőség (pl.: YouTube, Facebook vagy Instagram esetében) leírás megadása. Természetesen akkor lehet keresőoptimalizálni ezeket, ha végzünk egy kulcsszókutatást a videó tartalmához kötődően, és kiválasztjuk azokat a kulcsszavakat, amelyekre minél nagyobb a keresési volumen, és minél alacsonyabb a verseny.
Ha megvannak a legütősebb kulcsszavak, nincs más dolgunk, mint elhelyezni ezeket a címben, a fájlnévben és ha van rá lehetőség, a leírásban. Fontos kiemelni, hogy kereséskor a videó címét látják meg elsőként a felhasználók, és ez alapján döntik el, hogy megnézik-e azt.
Felmerülhet a kérdés, hogy hasznos-e, ha a videókat feliratozzuk.
A feliratok több szempontból is előnyösek lehetnek:
- aki csak hang nélkül tud videót nézni, az is végig tudja nézni a tartalmat
- a videó formátum mellett szöveget is készítünk a felirat következtében, tehát több tartalomtípussal is megtámogatjuk az adott témát
- a felirat szövegében természetszerűleg előfordulnak releváns kulcsszavak is, amit szintén figyelembe vesz a Google a keresési találatok rangsorolásánál
Összegzés
Végignézve a digitális marketing területeit láthatjuk, hogy a tartalomfogyasztási szokások megváltozásával megkerülhetetlenné vált a videók használata. Ez természetszerűleg hatással van a hirdetések és a tartalommarketing módszereire, eszköztárára, ezzel együtt a marketing specialistáknak és a digitális marketing ügynökségeknek is új utat kell keresniük a felhasználókhoz. Ha górcső alá vesszük célközönségünket, és az ő igényeiket helyezzük fókuszba, akkor értékes, érdekes és céljaink eléréséhez hatékony videókat készíthetünk.
A cikk szerzője Zemplényi Luca, a Selector account csapatának vezetője.