A meta tag (meta címke) egy weboldal azon adatait tartalmazza, ami az átlag felhasználónak nem látható.

Ezért sokan sajnos figyelmen kívül hagyják, pedig a SEO egyik, ha nem a legfontosabb elemei voltak egy évtizeddel ezelőtt.

Mára már sokat vesztettek jelentőségükből, mert rengetegen kihasználták, például kulcsszóhalmozással.

Azonban a meta tagek néhány fajtája még mindig fontos ranking faktornak számít, ezért érdemes megismerni és helyesen használni őket.

Meta tag gyorstalpaló

A meta egy rövidítés: a metaadatból származik. A metaadat jelentése pedig nem más, mint a weboldal adatai. Vagy inkább a weboldal adatainak adatai. De mit is jelent ez valójában?

A meta tagek a weboldalak HTML forráskódjában található elemek vagy szövegkódok.

Ezek a hétköznapi látogatók elől rejtettek, elsősorban a keresőmotoroknak készülnek.

A céljuk, hogy a Google, a Bing, vagy más keresőmotorok könnyebben megérthessék, miről is szól az oldal. Tehát egyfajta kontextust adnak.

Bár a látogatók nem feltétlenül találkoznak a meta tagekkel, azért van néhány, amelyek nagy befolyást gyakorolnak az oldal látogatóira, például a meta leírás vagy a meta cím – ezeket megmutatjuk a cikk későbbi részében.

Ha mégis látni szeretné bárki egy oldal metáit, nincs más dolga, mint a weboldalon nyomni egy jobb klikket az egérrel, és kiválasztani az “Inspect” vagy “View Page Source”, magyarul az “Oldal forráskódja” opciót.

Az Etanus-on bemutatva ha rákeresünk a forráskódban a “meta” kifejezésre (CTRL + F billentyűkombináció, vagy Mac-en CMND + F), egyből láthatjuk az összes meta taget, így megtudhatjuk, hogy az oldal az energetikai tanúsítványok készítésére szakosodott. 

meta jelentése

A meta tagek legfontosabb fajtái

Meta cím (meta title)

A meta cím nem más, mint a weboldal egyik legfontosabb meta eleme, amely a többi medaadattal ellentétben több helyen is látható a látogatók számára – és keresőoptimalizálás szempontból sem utolsó.

A korábban említett példán bemutatva, az energetikai tanúsítványokkal foglalkozó oldal meta címe azonnal látható a böngésző fülén.

meta tag

Itt érdemes nagyon röviden és tömören elmondani a látogatóknak és a keresőmotoroknak, hogy miről szól az oldalad.

Meta leírás (meta description)

A meta leírás az oldalon csak a forráskódban mutatkozik meg, de SEO szempontból nagyon jelentős hatása van.

Bár a Google elmondása alapján az, hogy kulcsszót teszel a meta leírásodba, nem befolyásolja a keresési eredményedet – az átkattintási arányodat viszont igen erőteljesen, hiszen a keresőmotor kivastagítja a kulcsszót, amire a látogató rákeresett és szerepel a meta leírásban.

A példában az energetikai tanúsítványra kerestünk, és látható, hogy bár a címben is megtalálható, ott nem vastagítja ki a Google, míg a leírásban igen:

meta description

Meta kulcsszavak

A keresőoptimalizálás trónfosztottjai régen erőteljesen befolyásolták a keresési találatokat, hiszen bármit írtunk be, a Google szerepeltetett minket az adott keresésekben.

A probléma az, hogy a meta kulcsszavak nagyon kihasználhatóvá tették a keresőmotorokat, mert sokan teleírták irreleváns kifejezésekkel, amire ettől valóban felbukkantak, mint keresési találat – de a látogatók jártak pórul, mert nem kapták meg, amit akartak. Ezt hívták kulcsszóhalmozásnak.

Ez mára már lecsengett, szerencsére a keresőmotor iparág óriási fejlődésen ment keresztül. Gyakorlatilag már nem is érdemes meta kulcsszavakat megadnunk, ugyanis a Google már nem veszi figyelembe ezeket, de Youtube-on még érdemes őket használni, ott ugyanis a videókat kevésbé tudja okosan feldolgozni, és ezért a videó publikálásának első 24-48 órájában (míg még nincs felhasználói adata) erőteljesen támaszkodik a tagekre, hogy megsaccolja, miről is szólhat az adott videó.

Összegzés

A meta tagek az átlag felhasználók számára nem láthatóak, ugyanakkor van néhány, amelyik igen.

A html-t sokan nem szeretik piszkálni, mert nem értenek a kódokhoz.

A jó hír az, hogy nem is kell, amennyiben CMS rendszert használunk (például WordPress-t).

Itt ugyanis a különböző pluginok, mint például a Yoast SEO megoldják ezt helyettünk, és nekünk csak annyi a dolgunk, hogy kitöltsük az adott tartalom “meta cím” vagy “meta leírás” részét, semmiféle html tudás nem szükséges.