Ha van személyes vagy akár céges weboldala, mindenképpen érdemes megismerkednie a Google indexelés alapjaival. Sőt, még akkor is, ha nincs honlapja, de az internetes kereséshez a Google-t használja.

A Google index: az internet katalógusa

Az interneten óriási mennyiségű információ található, és ez napról napra rohamosan növekszik. Ebben az óriási adattengerben teljesen elvesznénk a különféle internetes keresőmotorok nélkül. A keresők közül kiemelkedik a Google, amely magasan a legnépszerűbb közülük.

Ma már teljesen természetes, hogy a fogorvostól a különböző éttermeken, moziműsoron, menetrenden át a legspecifikusabb információkig mindent a neten, és konkrétan a Google-ben nézünk meg először. De hogyan találja meg a kereső a számunkra releváns információkat a rengeteg weboldal között?

A válasz: az indexelés (vagy szebben fogalmazva: az indexálás) segítségével. Mit is jelent ez? A Google minden weblapot (lehetnek kivételek, ezekről majd egy kicsit később lesz szó) átvizsgál, és az ott talált információk, kulcsszavak alapján hozzáadja a Google indexhez. Amikor valaki beír egy (vagy több) kulcsszót a keresőbe, a Google ezt az indexet fésüli át, és az ott tárolt információk alapján generál egy találati listát. Azt tehát, hogy egy adott kulcsszóra milyen honlapok, és főleg: milyen sorrendben jelennek meg, a Google algoritmus határozza meg.

De mi alapján dönti el a Google a találatként kapott weboldalak sorrendjét?

Sokan arra tippelnek, a lényeg, hogy az adott kulcsszó minél többször forduljon elő az adott oldalon. Néhány éve még valóban viszonylag nagy súllyal esett latba ez a tényező abból a szempontból, hogy az adott oldal mennyire szerepel jó helyen a találati listán, de ez ma már koránt sincs így. A Google, illetve az algoritmusai ugyanis rengeteget fejlődtek, finomodtak. Ráadásul a cél az, hogy a felhasználók számára legrelevánsabb, leghasznosabb oldalak szerepeljenek minél jobb helyen.

Márpedig mondjuk ha valaki arra keres, hogy “perzsa macska”, aligha lesz elégedett egy olyan oldallal, ahol százszor le van írva ez a két szó, és van 4 ilyen alt taggel ellátott kép is, meg esetleg egy videó. A Google algoritmusai most már inkább szankcionálják, ha egy kulcsszó aránytalanul sokszor szerepel egy weboldalon (ahogyan a duplikálást is, vagyis ha például egy aloldal tartalma egy másik aloldalon is változtatás nélkül szerepel).

Azt, hogy a tartalmat hogyan érdemes optimalizálni, egy külön posztot érdemelne. Most csak annyit jegyzünk meg, hogy ha komoly helyezést szeretnék elérni egy keresőkifejezésre, akkor az adott weboldal vagy aloldal tartalmát úgy írjuk meg, hogy az az olvasóknak ne okozzon csalódást. Vagyis – maradva az előző példánál -, alkossunk egy olyan (al)oldalt, ahol valódi információk vannak a perzsa macskákról, a származásukról, a sajátosságaikról, a betegségeikről, arról, hogy hogyan érdemes tartani őket – és így tovább. A lényeg, hogy a kulcsszavak megfelelő aránya és elhelyezése, és a többi technikai SEO-elem alkalmazása mellett arra is nagyon figyeljünk, hogy a keresőkifejezéssel összhangban lévő, valódi tartalmat nyújtsunk az olvasóknak.

Hogyan indexáljuk a weboldalunkat?

  • Készítsünk oldaltérképet (sitemap.xml), amit a Search Console / Webhelytérképek menüpont használatával küldjünk el a Google-nek.
  • Használjuk a Search Console-t (sokan Webmester Eszközök néven ismerik), itt keressük meg a Crawl / Fetch as Google / Fetch menüpontot. (Magyar nyelv beállításakor: Feltérképezés / Megtekintés Google-ként / Lekérés).

Ami még segítheti a weblapunk indexálását, ha folyamatosan frissítjük. Arra is figyeljünk, hogy a Google bizonyos dolgokat nem lát. Például a weboldalak flashalapú részeit a keresők nem tudják beolvasni, ahogyan a JavaScript-elemeket sem. De nagy az esélye, hogy az <iframe>-be ágyazott részeket sem látja a Google (vagy a többi kereső) algoritmusa. (A Google Search Console-ban egyébként megnézhetjük, hogy a keresők pontosan mennyit látnak egy weboldalból.) Ha pedig WordPress-alapú a weboldalunk, ne kapcsoljuk be az “Keresőmotor láthatóság” lehetőséget, mert ezzel megtiltjuk a keresőmotoroknak, hogy bejárják az oldalunkat, így nem történik meg az indexálás.

Így lehet pillanatok alatt ellenőrizni, indexálták-e a weboldalunkat

Ehhez írjuk be a böngészőnkbe a következő utasítást:
site:[az adott oldal url-je] [keresőkifejezés]

Például:
site:rm-marketing.hu marketingstratégia

Az eredmények alapján ez a weboldal a fenti kifejezésre indexálva van a Google-nél. Ha nem lenne találat, akkor majdnem teljesen biztos, hogy valami gond van az indexeléssel.

A témáról és annak minden említett területéről oldalakat lehetne írni, ez csak afféle ízelítő volt. Reméljük, a laikusok számára ez is segítség, és arra buzdítunk mindenkit, hogy ássa magát bele még jobban a Google indexelés rejtelmeibe.